Joël: Alles of niet stijl keto

In mijn vorige blog gaf ik aan de laatste tijd veel te speculeren over methoden om het volgen van het ketogeen makkelijker te maken voor mijzelf. Het doel hiervan was om te kijken waar ik precies over struikel en hoe ik dit kan ombuigen tot iets positiefs, zodat ik geen problematiek ga ondervinden met verleidingen en gebrek aan toewijding (dat is echt wel een dingetje geweest zeg, poeh… was vergeten dat het niet alleen maar fun and results was). Daarom kom ik vandaag met mijn eigen take op het Keto Diet, zie het als een op maat gemaakte, “gepersonaliseerde versie”. Ik noem het; Alles of niets stijl keto.

Hieronder snel nogmaals een opsomming van mijn opstakels en hoe ik deze tracht te counteren:

Probleem 1: Verleidingen in sociaal verband

M’n grootste issue is misschien wel dat ik te sociaal meegaand ben. Vooral op feestjes waar de host mij enorm gastvrij voorschotelt met van allerlei koolhydraat en suikerhoudende producten, dan heb ik toch dikwijls de grootste moeite met “nee”zeggen (vooral uit beleefdheid natuurlijk, echt niet zo dat ik vanuit mezelf bakken chocolade zou eten ;)). Nou is dit probleem natuurlijk momenteel weinig relevant in de tijden dat Covid19 de wereld in zijn greep houd, maar ook wanneer ik online met m’n matties spreek, sluit de verleiding er toch weer automatisch in… Zal wel een gevalletje klassieke conditionering zijn; wanneer ik vrienden hoor, begin ik al als een echte pavlovhond te kwijlen (En nee, dus niet omdat ik hun nou zo aantrekkelijk vind).

Om dit probleem tegen te gaan is een hele simpele oplossing van kracht. Gewoon geen voedsel in huis halen wat dermate veel koolhydraten bevat dat je het risico loopt uit ketose gegooid te worden. Suikers zijn verantwoordelijk voor een van de grootste verslavingen die de mensheid ooit collectief heeft ondervonden, en de enige manier is er cold turkey mee kappen, en het compleet verbannen uit je huis. Bij mij komen er alleen nog maar verantwoorde, vetrijke producten in!

Probleem 2: Stress en vervelingseten

Dit probleem ligt iets complexer dan de vorige, in deze broedende onzekere tijden van thuisquarantaine weet je nooit wat je te wachten staat. Geregeld betrap ik mij op eten wanneer ik eigenlijk iets anders zou willen doen wat momenteel niet mogelijk is. Waar ik voorheen een uurtje of twee in het zwembad zou doorbrengen, zit ik nu achter de computer een beetje te niksen. Dit is zeer slecht voor m’n eigen eetgewoontes. Geregeld betrap ik mij erop dat hoe minder ik doe op een dag, hoe meer ik eet uit pure verveling. Wanneer je erover nadenkt, is het probleem zelfs dubbelop. Als  ik meer nutteloos rondhang (dus hoe minder ik actief en in beweging ben) dan is de calorie intake vaak ook hoger dan normaal. Om dit tegen te gaan heb ik een nieuwe regel; Zodra ik merk dat ik cravings krijg uit verveling, direct een nuttige taak oppakken om jezelf de kans van comfort eating te ontnemen. Zou kun je bijvoorbeeld een stuk gaan wandelen, of je tuin lente klaar maken, twee vliegen in 1 klap!   

Probleem 3: Overzicht en planning

Tot slot ligt m’n laatste obstakel meer bij een doelmatige planning hanteren. Zoals aangegeven trainen wij voor een triatlon op keto en wat ondersteuning vanuit de sport en voedingswetenschappelijke wereld is daarbij zeer welkom.

Het is essentieel dat ik correct m’n macro’s haal om zo m’n ketose in balans te houden. Dit betekend dat ik zeer nauwkeurig moet bijhouden wat ik op een dag precies binnen krijg. De calorietellende meal tracking Apps en keukenweegschaal zijn inmiddels afgestoft en weer vol op in gebruik. De eerste paar dagen kwam ik er toch achter dat ik onbewust net te veel koolhydraten at en eigenlijk veel te veel calorieën over all.

Ook op keto is het belangrijk genoeg (maar niet te veel) eiwitten binnen te krijgen voor spierbehoud. Deze apps assisteren hier ook bij + ik kan mijn sportactiviteiten doorgeven. Zo heb ik dagelijks een helder beeld wat ik consumeer, wat ik verbrand en wat ik precies nodig heb om in balans te blijven. Hiermee hanteer ik ook per dag een calorieën plafond waar ik niet overheen mag gaan. Dit plafond is echter wel variabel in verhouding met hoeveel ik stort. Energiegebrek blijft voor een atleet toch misschien nog wel meer finest dan te veel eten.

Momenteel ben ik weer een goede week bezig via deze methode. Ik eet veel bewuste keto-vriendelijke producten en slaag er dagelijks in om onder die magische grens van 20 gram koolhydraten te blijven. Een mooie bijkomende verassing was dat voor het eerst in tijden de weegschaal vandaag weer onder de 70 kg dipte!

Nu de basis qua voeding positief veranderd is, is het enige wat nu nog echt een bijzonder grote uitdaging lijkt het regulier en steeds intensiever blijven trainen voor de triatlon. De komende weken ga ik weer volledig hierop focussen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.