Arno zijn keto start

Vorige week heeft Brofessor Joël het al aangekondigd wij zijn terug van vakantie en het Aziatische eten heeft meer schade gedaan dan ik had gewild. Je zou toch zeggen dat al dat groente en rijst toch best gezond is, maar nu ik er zo over nadenk ben ik bang dat dat ook niet het probleem was. Vermoedelijk ligt dat meer in de hoeveelheid suiker die daar overal in gaat. De drankjes die ze daar hebben zijn heerlijk, maar als je niet de woorden “tidak gula” kent, oftewel “geen suiker” dan heb je kans dat je bloedsuiker spiegel nogal kan stijgen gedurende je vakantie. 

Sinds dat we terug zijn heb ik echter de weegschaal vermeden. De losbandige leefstijl van de afgelopen weken achtervolgde mij en toen ik eenmaal de moed had verzameld om er wel op te staan, snapte ik ook waarom. Zo goed mijn best gedaan vorig jaar om heel wat kilo’s af te vallen en ik was zeer trots op het resultaat wat dat harde werken en afzien toen heeft opgeleverd, maar nu is bijna alles alweer te niet gedaan. Daarom zijn Brofessor Joël en ik beide weer begonnen met keto!

Mijn start gewicht zit weer in de drie cijfers, 108 kilo schoon aan de haak. En in mijn verdediging, ik ben altijd al vrij zwaar geweest en zal ik nooit heel licht worden aangezien ik heel veel kracht training doe. Echter zit er toch ook een dik laagje over mijn sixpack heen, dus ik denk dat er zeker nog een kilo of 20 af kan. Vorig jaar stopte ik met keto rond de 93 kilo, oftewel er is tussen gewoon weer 15 kilo bij gekomen. Dat getal zien en denken dat ik dat de afgelopen weken er weer bij gegeten heb daar schrik ik wel heel erg van. Dus het startsein is weer gegeven en Joël en ik gaan wederom werken aan ons tijdens seizoen 1 van de Brofessors gezette doel van een “Beachbody”. Wat ook helpt is dat wij daarnaast ons ook een uitdagend sportief doel gezet hebben voor dit jaar. Voor nu hoe mijn eerste twee weken zijn verlopen. 

Week 1 – 17 februari – 23 februari 2020

De eerste dag van keto en die beginnen we gelijk met een goede crossfit sessie van 6:45 tot en met 7:45 in de ochtend. Deze eerste dag had ik aan het begin eigenlijk nog nergens last van aangezien mijn lichaam nog genoeg opgeslagen koolhydraten had. Echter na een tijdje begin je het toch wel te merken. Ik kwam steeds vaker van mijn werkplek aangezien ik steeds vaker naar het toilet moest. De afname in koolhydraten zorgde er voor dat ik minder vocht vast hield en dat ga je de eerste dagen heel erg merken (ook op de weegschaal). Dit vochtverlies is tevens één van de gevaren die er zijn, dus je moet goed blijven drinken gedurende de dag. Tijdens keto zou je meer moeten drinken dan dat je normaal al deed. Twijfel je of je genoeg drinkt, ga dan voor de zekerheid nog maar een flesje vullen. Dan weet je zeker dat je genoeg drinkt. 

Richting het einde van dag 1 begon ik mij toch wel versuft te voelen en werd mijn concentratie minder. Echter gedurende dag 2 heb ik dit effect niet gehad en voelde ik mij een stuk energieker. Deze dag heb ik ook voor het eerst een schep elektrolyten gehad en half schepje MCT poeder. Ik zie toch een relatie hier tussen ontstaan na een paar dagen van gebruiken van deze supplementen.

Op dit moment ging eigenlijk alles goed en voelde ik me mij prima, maar zoals het op vele kantoren gaat wordt er bij mij ook getrakteerd als er iemand jarig is. Net in deze eerste week keto was dit ook het geval en werd mijn discipline gelijk getest door een collega die heerlijke koeken had neergelegd bij het koffiezet apparaat. Door mijn hoofd gaat alleen maar de gedachten dat één koekje in deze fase nog niet zoveel impact kan hebben en er zijn verschillende opties voor koekjes…… mijn nieuwsgierigheid is gewekt en ik ga eens kijken hoeveel koolhydraten er in de verschillende koeken zitten. Gelijk ben ik genezen! 27.7gr koolhydraten per koek! En ik heb vervolgens niet meer gedacht aan een koek. Deze methode moet ik onthouden.

Einde van de week en de progressie is te merken, de eerste 3 kilo’s zijn er al af. Alleen dit hele weekend ben ik bij vrienden om alleen maar stil te zitten op een bureaustoel en te gamen, dus dat is wel een uitdaging als het gaat om eten. Echter is het samen met Joël, dus wij gaan gewoon keto eten en wij zullen dit volhouden! 

Week 2 – 24 februari – 1 maart 2020

Deze week begint met teleurstelling. Ondanks dat ik het hele weekend keto heb gedaan en ik er heel erg mee bezig ben geweest, ben ik toch aangekomen. Ik check of ik misschien toch een foutje heb gemaakt en plas meermaals gedurende de dag over de plas strips van keton1. Uitslag is toch dat ik nog steeds in ketose ben. 105.3 Is de schade dus er is niet veel bij gekomen, maar ondanks dat ga je toch nadenken waar het vandaan komt. Ik ben bang dat het aantal calorieën te hoog was per dag. Dus ondanks keto moet ik toch echt goed nadenken bij de hoeveelheden die ik eet. Waar ik nog wel trots op ben is dat ik nog in ketose ben. Dat is wel een prestatie aangezien ik alle M&M’s, patat en nog veel meer lekkers, waar ik en volgens mij iedereen dol op is, afgeslagen heb. 

Deze week hebben mijn vriendin en ik ook zero rijst gevonden bij de action en onze nieuwsgierigheid werd hierdoor geprikkeld. Hoe kan je nou rijst hebben waar geen koolhydraten in zitten en zou dat een goede vervanger zijn. Dus zo gezegd, zo gedaan en ik moet zeggen dat ik zeer verrast was. Nou was ik ook heel pessimistisch aangezien ik reviews had gelezen online, maar mijn mening is helemaal bijgesteld en vind het een zeer goede vervanger voor rijst. Deze gaan wij zeker nog vaker gebruiken. 

Gedurende deze tweede week merk ik al aan mijzelf dat het lekkers afwijzen steeds makkelijker gaat. Zo had ik een eendaagse cursus deze week, waarvan de organisator helemaal trots kwam vertellen dat hij een overheerlijke lunch had geregeld voor alle deelnemers. Mijn gedachten gingen gelijk uit naar kroketten, maar ik hoopte stiekem op een verdwaalde frikandel aangezien dat nog wel te verantwoorden is gedurende keto. Echter bleek de lunch heerlijke belegde broodjes te zijn en terwijl iedereen daar van genoot, keken ze mij raar aan want ik begon aan een bakje koude bloemkool met een burger en mayonaise. Dit riep natuurlijk veel vragen op, maar na een korte uitleg over waar ik mee bezig ben snappen ze het en vinden ze het noemenswaardig dat ik zo bij mijn dieet bleef. 

Met sporten ging het deze week ook goed. Heb een nieuw persoonlijk record met deadliften gezet. Ondanks de keto is de energie goed en gaat het sporten lekker. Ik sta er wel versteld van aangezien de vorige keer met keto het begin een stuk lastiger was. Enige dat ik nu anders doe is elektrolyten supplementeren en MCT poeder een half schepje. Daarnaast neem ik ook nog omega3 in, maar dat deed ik de vorige keer ook. Ik ben zeer tevreden met hoe het gaat tot nu toe en ik hoop dat dit zo door blijft gaan. 

Lees volgende week hoe Brofessor Joël zijn tweede en derde zijn bevallen. Eens zien of hij de verleidingen nog kan weerstaan. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.