Bigger is better, hoe kweek je spieren

In aflevering 2 van onze podcast ging het over spiergroei. Sommige zaken zijn makkelijker te lezen en te begrijpen met afbeeldingen, dus daarom nog even een korte uitleg over spiergroei. Heb je onze podcast nog niet geluiserd? Deze is hier te vinden.

De opbouw van de spieren

De spieren waar wij ons in dit geval op concentreren zijn de skeletspieren. Spieren zoals ons hart zullen er anders uit zien, maar de spieren die ons helpen bewegen en die wij graag willen laten groeien zien er als volgt uit.

De spieren kun je eigenlijk vergelijken met een soort buizenstelsel. Je hebt één grote dikke buis, dat is de spier zelf met daar in allemaal kleinere buizen die men spierbundels noemt. Daar om heen zit bindweefsel wat alles bij elkaar houd.

Deze spierbundels bevatten op hun beurt ook kleinere buizen en dat zijn bundels van spiervezelf. In onze spieren zitten duizenden kleine spiervezels. Iedere spiervezel kan je zien als een spier cel en die bestaat uit duizenden schakels die men sarcomeren noemt welke op hun beurt bestaan uit contractiele vezels genaamt actine en myosine.

spiergroei

Spiergroei is het resultaat van een complex proces waardoor er meer myosine ontstaat in de spiervezels. Hierdoor worden de vezels groter en sterker. Om dit te kunnen doen heeft je lichaam een tweetal zaken nodig namelijk eiwitten en mTOR (mammalian target of rapamycin, dit is een complex eiwit dat onder andere er voor zorgt hoeveel spieren je lichaam opbouwd).

De twee vormen van spiergroei

Spiergroei komt in twee verschillende vormen namelijk:

  • hypertrophy, het formaat van spierweefsel groeit
  • hyperplasia, het aantal spierweefsels neemt toe.

Beide processen zijn betrokken bij het laten groeien van de spieren. De ratio is echter afhankelijk van de manier van trainen. Train je veel met zwaardere gewichten dan zal er meer gefocust worden hypertrophy.

Hypertrophy zelf bestaat ook twee verschillende soorten namelijk:

  • Sarcomere Hypertrophy – Dit is het groter worden van het samentrekkende deel van de spier. Dit zorgt minder voor omvang maar, wel voor meer dichtheid van de spieren.
  • sarcoplasmic hypertrophy – Dit is het groter worden van niet samentrekkende deel van de spier. Dit zorgt voor meer omvang maar, minder dichtheid van de spieren.

Hoe groeit de spier

Eigenlijk kan je de groei van een spier heel simpel in een aantal stappen uitleggen.

Stap 1: Je gaat naar de gym om aan je beach body te werken en je lekker met de zware gewichten in weer.

Stap 2: De spierweefsels beschadigen tijdens deze work-out. Dit is helemaal niet erg, want dit is juist wat de spieren nodig hebben om te groeien.

Stap 3: Deze beschadiging van de weefsels zorgt er voor dat de sateliet cellen die aan de buitenkant van onze spieren zitten, worden geactiveerd.

Stap 4: De sateliet cellen gaan zich gedragen als een soort stamcellen en gaan zich vermenigvuldigen op de plek waar de spieren beschadigd zijn.

Stap 5: Het fuseren en het vermenigvuldigen van deze weefsels tot de beschadiging weg is zorgt er voor dat de spier groeit, aangezien de scheuren die zijn ontstaan worden gevuld met extra weefsel.

Hopelijk vonden jullie dit een interessant artikel en mochten jullie echt de diepte in willen duiken over hoe spieren groeien, kijk dan vooral ook eens naar studies die hier te vinden zijn bij het NCBI.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.