Ketogeen dieet vs Spieren vs Conditie

In onze eerste aflevering van de podcast ging het over het ketogeen dieet en toen stuitte wij op de vraag waar het ketogeen dieet beter voor werkt. Is dit voor het opbouwen van spiermassa of voor het opbouwen van conditie. Hoe is keto van invloed op beide doelen en waar werkt het beste voor.

Spier opbouw en keto

Het primaire doel van het ketogeen dieet is het lichaam vetten te laten gebruiken als brandstof. Hierdoor kan je lichaam de opgeslagen vetten ook makkelijker gaan gebruiken als brandstof zodra er sprake is van een calorie tekort. Dit heeft natuurlijk het gewenste effect dat je afvalt en dunner wordt.

Het traditioneel opbouwen van spieren gebeurt door een combinatie tussen een calorie overschot met krachttraining (beter bekend als bulken). Echter een bijwerking van het calorie overschot is dat je ook vet gaat aanmaken, wat je later weer kwijt moet zien te raken. Dit wordt gedaan door een calorie tekort aan te houden (beter bekend als cutten), wat ook weer tot gevolg kan hebben dat je een deel van je opgebouwde spieren verliest. Alles valt en staat met de juiste combinaties tussen sporten en voeding

Het ketogeen dieet kan hierbij helpen aangezien er studie zijn die aantonen dat door dit dieet te volgen er de juist meer spiermassa behouden wordt. In een studie van Young hebben ze die groepen gemaakt en allemaal een soort gelijk dieet laten volgen. Het enige verschil was het aantal koolhydraten dat de groepen kregen per dag. De groepen kregen 30 gr, 60gr en 104gr koolhydraten waarbij de eiwitten en vetten gelijk werden gehouden. Na dit dieet van 9 weken werden de groepen weer uitgenodigd en het resultaat was als volgt. De groepen verloren in dezelfde volgorde: 16,2kg 12,8kg en 11,9kg van hun lichaamsgewicht. Daarbij werd ook gekeken naar hoeveel gewicht daarvan vetverlies was en dat was 95%, 84% en 75%. Dit houd dus in dat wanneer je minder koolhydraten eet je meer kan afvallen en spiermassa kan behouden terwijl je dit doet.

Een ander onderzoek van Jacob Wilson verdeelde 25 atleten over twee groepen, waarvan de een het ketogeen dieet volgde en de ander een normaal westers dieet. Hierbij was de uitkomst na 11 weken dat de groep die het ketogeen dieet volgde 2,2kg vet verloor ten opzichte van de 1,5kg vet bij het westers dieet. Wat kracht en prestaties betreft bleven beide groepen gelijk, maar de ketogene groep had wel een duidelijke verhoging in hun testosteron niveau.

Onderzoek Young – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/5548734
Onderzoek Dr. Jacob Wilson – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28399015

Conditie opbouw keto

Met betrekking tot het opbouwen van conditie kan ik eigenlijk geen studies vinden die een duidelijke connectie geven tussen een verbeterde of verslechterde cardio prestatie en het ketogeen dieet. Wel is er te vinden dat de prestaties veelal gelijk tussen mensen die ketogeen dieet volgen of een westers dieet, dus het heeft in ieder geval geen negatief effect.

Wat wel een puntje van aandacht is, is dat het ketogeen dieet als bijwerking heeft dat je gedurende de eerste weken last kan hebben van wat ze noemen de “keto flu”. Oftewel je voelt je niet helemaal optimaal en daar kan je sporten wel onder lijden. Symptomen kunnen zijn moeheid, duizeligheid, hoofdpijn, slecht concentreren en misselijkheid. Zoals je begrijpt zullen je sport prestaties daar dus eerst wel onder gaan leiden en zeker ook op het gebied van cardio training. Echter zodra je lichaam gewend is aan vetten als brandstof zullen de symptomen afnemen en zullen de prestaties zich weer herstellen.

Wat voor mijzelf wel een duidelijke verbetering opleverde was het aantal verloren kilo’s. Mijn cardio prestaties gingen duidelijk omhoog omdat ik veel minder kilo’s hoefde mee te zuilen tijdens het hardlopen waardoor het allemaal een stuk makkelijker ging. Dus ondanks dat er geen onderzoeken en bewijs zijn dat het ketogeen dieet volgen een specifieke invloed heeft op het lichaam, waardoor cardio prestaties duidelijk beter worden, zal het er zeker niet slechter van worden en het afvallen op zich zelf werkt natuurlijk voor de cardio prestaties.

Conclusie

Het ketogeen dieet kan zeker helpen bij beide doelen. Er is meer onderzoek gedaan naar het ketogeen dieet in combinatie met spier opbouw dan met conditie opbouw, maar het dieet zal invloed hebben op beiden. Is het niet dat ket dieet je spieren beter beschermd, dan is het wel dat je gewicht zodanig daalt dat je cardio prestaties beter zullen worden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.